Pengaruh Terpaan Akun Tiktok @Vmuliana Terhadap Pengetahuan Tentang Dunia Karir Untuk Followers

  • Karens Sabrina Purnasari Stikosa-AWS
  • Dwi Prasetyo Stikosa-AWS
Keywords: TikTok content @vmuliana, career knowledge, S.O.R theory.

Abstract

This study aims to determine the effect of exposure to the TikTok account @vmuliana on knowledge about the career world for followers. The theory used is the theory of S.O.R (Stimulus, Organism, Response). This theory is related to the message that is conveyed and the response that is raised. The type of research used is quantitative research with descriptive analysis method. By using a questionnaire in data collection. The sampling technique in this study used a purposive sampling technique. The population for this study are followers of the TikTok account @vmuliana and the sample taken is 100 respondents. Based on the research that has been done, the researchers conclude that there is a significant influence between TikTok @vmuliana content on career knowledge for followers. Associated with the influence of knowledge about the career world with a trend of influence of 73.1% and has a strong correlation of 0.855 and the coefficient of determination of 0.731.

References

@vmuliana @ www.tiktok.com. (n.d.). Dikutip dari https://www.tiktok.com/@vmuliana?lang=id-ID
Ada-2047-juta-pengguna-internet-di-indonesia-awal-2022 @ databoks.katadata.co.id. (n.d.). Dikutip dari https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2022/03/23/ada-2047-juta-pengguna-internet-di-indonesia-awal-2022
Andara, N. A. (2019). Keterbukaan Diri (Self Disclosure) Pengguna Aplikasi Kencan Online (Tinder).
Azhar, N., & Adri, M. (2008). Uji validitas dan reliabilitas paket multimedia interaktif. Didapatkan: Http://Elektronika. Unp. Ac. Id [30Januari 2012].
Daftar-negara-pengguna-tiktok-durasi-terlama-indonesia-peringkat-berapa @ databoks.katadata.co.id. (n.d.). Dikutip dari https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2022/02/06/daftar-negara-pengguna-tiktok-durasi-terlama-indonesia-peringkat-berapa
Ebtanastiti, D. F., & Muis, T. (2014). Survei pilihan karir mahasiswa fakultas matematika dan ilmu pengetahuan alam Universitas Negeri Surabaya. Jurnal BK, 4(3), 1–10.
Etika Desi Yogi, Hariyanto, E. S. (2017). Hubungan Antara Usia Dengan Preeklampsia Pada Ibu Hamil Di POLI KIA RSUD Kefamenanukabupaten Timor Tengah Utara. Jurnal Delima Harapan, 3(2), 10–19.
Feroza, C. S., & Misnawati, D. (2020). Penggunaan media sosial instagram pada pkun @yhoophii_official sebagai media komunikasi dengan pelanggan. Jurnal Inovasi, 14(1), 32–41.
Fitriani, N. Y., & Harto, J. D. (2018). Pengaruh Pengembangan Karir dan Pelatihan Kerja Terhadap Kinerja Karyawan PT. Telkom Akses Kota Pasuruan. Jurnal Ekonomi Manajemen Akuntansi, 3(1), 14–21.
Hendrawan, A. (2019). Gambaran Tingkat Pengetahuan Tenaga Kerja Pt’X’ Tentang Undang-Undang Dan Peraturan Kesehatan Dan Keselamatan Kerja. Jurnal Delima Harapan, 6(2), 69–81. https://doi.org/10.31935/delima.v6i2.76
Inaray, J. C. (2016). Pengaruh kepemimpinan dan motivasi kerja terhadap kinerja karyawan pada PT. Amanah Finance di Manado. Jurnal Berkala Ilmiah Efisiensi, 16(2).
Jadi-pemenang-tiktok-awards-ini-profil-vina-muliana-yang-sering-beri-tips-lolos-bumn @ www.indozone.id. (n.d.). Dikutip dari https://www.indozone.id/life/3esvL6r/jadi-pemenang-tiktok-awards-ini-profil-vina-muliana-yang-sering-beri-tips-lolos-bumn
Khadijah, M. A. (2020). Perkembangan Fisik Motorik Anak Usia Dini: Teori dan Praktik. Prenada Media.
Legianti, R. D. (2019). Tugas content creator dalam memproduksi iklan media sosial di divisi kreatif gitani corporate Yogyakarta.
Marini, R. (2019). Pengaruh Media Sosial Tik Tok Terhadap Prestasi Belajar Peserta Didik Di SMPN 1 Gunung Sugih Kab. Lampung Tengah. UIN Raden Intan Lampung.
Parinduri, T. H. (2019). Pengaruh Penggunaan media sosial Whatsapp terhadap Kinerja Pegawai pada Kantor Kesehatan Pelabuhan Kelas I Medan.
Pengguna-media-sosial-di-indonesia-capai-191-juta-pada-2022 @ dataindonesia.id. (n.d.). Dikutip dari https://dataindonesia.id/digital/detail/pengguna-media-sosial-di-indonesia-capai-191-juta-pada-2022
Praditya, A. (2019). Pengaruh Media Sosial Dan Komunikasi Bisnis Terhadap Perkembangan Bisnis Online Shop. JURNAL SeMaRaK, 2(1). https://doi.org/10.32493/smk.v2i1.2664
Purwati, I. (2009). RANCANG BANGUN APLIKASI PENJUALAN KONTEN TELEPON SELULAR.
Rakhmawati, A. (2015). Efek Terpaan Iklan Crm (Customer Relationship Management) Di Sosial Media, Branding Mazaya Sebagai Make Up Halal Terhadap Tingkat Kepercayaan Konsumen. Interaksi Online, 4(13).
Saleh, G., & Pitriani, R. (2018). Pengaruh media sosial Instagram dan Whatsapp terhadap pembentukan budaya “alone together.” Jurnal Komunikasi, 10(2), 103–114.
Saputra, P. A., & Kristina, R. (2018). PENGARUH PROGRAM ANIMASI TOM & JERRY DI TELEVISI TERHADAP PERILAKU BERMAIN ANAK (Survey SD Mutiara Bangsa 1 2017-2018). PANTAREI, 2(3).
Setianingsih, T., Qomariyah, S. S., Nafisah, B. Z., & Terasne, T. (2021). Pelatihan Tata Cara dan Etika Melamar Kerja Dalam Bahasa Inggris Bagi Siswa SMAN 1 Batulayar Kabupaten Lombok Barat. Jurnal Pengabdian UNDIKMA, 2(2), 293–300.
Sitorus, F. G. (2018). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Tik-Tok Terhadap Perilaku Anak (Studi Pada Pengguna Aplikasi Tik-Tok Pada Remaja Di Kota Medan). Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara.
Wahyuni, A. P. (2017). Vol. 12, No. 2, Oktober 2017. Ekonomika, 12(2), 212–231.
Wahyuningtias, D., Putranto, T. S., & Kusdiana, R. N. (2014). Uji Kesukaan Hasil Jadi Kue Brownies Menggunakan Tepung Terigu dan Tepung Gandum Utuh. BINUS Business Review, 5(1), 57–65.
Wakhyuni, E., & Andika, R. (2019). Analisis kemampuan, komunikasi dan konflik kerja terhadap kepuasan kerja karyawan pada PT. Mitha Sarana Niaga. Jurnal Manajemen Tools, 11(1), 271–278.
Waspodo, A. A. W. S., Handayani, N. C., & Paramita, W. (2013). Pengaruh kepuasan kerja dan stres kerja terhadap turnover intention pada karyawan pt. Unitex di bogor. JRMSI-Jurnal Riset Manajemen Sains Indonesia, 4(1), 97–115.
Published
2022-11-01